Predávané značky:



Sortiment tovaru » AKO SI VYBRAŤ SPRÁVNY BICYKEL
AKO SI VYBRAŤ SPRÁVNY BICYKEL

Tabuľka veľkostí MERIDA

 

výška postavy v cm

 výška rámu

do 168  cm

 15", 16", S, do 44 cm

165-178 cm

 17", 18", M, do 48 cm

175-188 cm

 19", 20", L, do 52 cm

185-195 cm

 21", 22", XL, do 55 cm

nad 195 cm 

 23", 24", 58 ? 61 cm


 

 

Základom správnej voľby je, najprv si ujasniť, čo od bicykla vlastne očakávame, ako často ho chceme používať, v akom teréne a tiež koľko zaňho chceme minúť peňazí. Inak samozrejme pri výbere uvažuje začínajúci cyklista, ktorý sa najčastejšie rozhoduje medzi základnými kategóriami bicyklov, a iné požiadavky má už skúsenejší jazdec, ktorý sa chce s novým bicyklom posunúť o krok ďalej a už hľadá bicykel s konkrétnym zameraním. Základné delenie teda sústreďme na bicykle horské, cestné a crossové.

Horský bicykel (MTB)

Horské bicykle sú samozrejme najvyhľadávanejšie a logicky aj najpočetnejšou kategóriou. Najväčšou výhodou horského bicykla v klasickej podobe je jeho univerzálnosť. Bez problémov umožňuje jazdu po ceste aj v teréne. Pokiaľ si chceme obstarať domov jeden bicykel, z najväčšou pravdepodobnosťou bude ideálnou voľbou horský.

Na občasné pohodové jazdenie v nenáročnom teréne stačí bicykel lacnejšej triedy, spravidla okolo 250€ alebo aj menej. Pokiaľ sa ale chcete pustiť do terénu a radi sa zveziete aj rýchlejšie, bude vhodnejšie siahnúť po stroji v cenovej relácii aspoň okolo 500€ . Tu už začínajú športovejšie orientované modely. Ak máte v pláne jazdiť viacej, bola by chyba za každú cenu sa držať dopredu danej sumy, tu každá koruna naviac môže znamenať kvalitatívny posun.

Základom horského bicykla je tuhý, vo väčšine prípadov duralový rám a funkčná odpružená vidlica so zdvihom 80 milimetrov a viac. Aj keď bicykel s pevným rámom a odpruženou vidlicou za cenu dvadsaťpäť tisíc nemôžeme zďaleka označiť za pretekársky, jedná sa už o kvalitnejší materiál často použiteľný aj na vyložene športovú jazdu, prípadne aj na MTB maratóny.

Samostatnou skupinou sú celoodpružené bicykle, ktoré si získavajú aj u jazdcov cross-country stále väčšiu obľubu. Pokiaľ ale máte v pláne dať za bicykel dvadsať tisíc, rozhodne bude lepšou voľbou bicykel s pevným rámom. Odpružený rám u vyložene lacných bicyklov bude vykompenzovaný menej kvalitnými dielmi, takáto voľba by bola síce na pohľad efektná, ale z hľadiska jazdných vlastností nesprávna. Kvalitný ľahký celoodpružený bicykel je každopádne prínosom, musí sa ale počítať okrem iného s jeho väčšou údržbou, ktorú vyžadujú čapy, tlmič a podobne. Na normálne jazdenie krajinou stačia zdvihy okolo sto milimetrov. Ak chcete na bicykli v prírode viac vyvádzať a posúvať svoje hranice, rozhodne siahnite po bicykli s väčšími zdvihmi a s odolnejším rámom.

Univerzálnosť zabezpečia celoodpružené bicykle kategórií All-Mountain alebo Enduro. Na nich môžete vďaka prijateľnej hmotnosti normálne jazdiť a pritom vydržia aj drsnejšie zaobchádzanie. Freeridové bicykle sú ešte o kus ďalej a na kopec sa s nimi budete škriabať dosť ťažko. Dole to ale bude stáť za to. Zdvihy pružiacich jednotiek nad 150 milimetrov urobia svoje. Za vyložene jednoúčelové je možné označiť zjazdové špeciály určené len a len na jazdu z kopca v náročnom teréne. Stále väčšiu obľubu ale získavajú taktiež bicykle pre mladých jazdcov na „pouličné vyvádzanie“. Tie sa spravidla vyznačujú jednoduchšou výbavou, veľmi hutným ale vynikajúco ovládateľným rámom za prijateľnú cenu.

V posledných rokoch sa rozrastá trieda špeciálnych športových horských bicyklov s geometriou určenou pre ženy. Výhodou je kratší rám, ktorý vyhovuje ženskej anatómii, ďalej pohodlnejšie širšie sedlo, väčšinou špeciálne gripy a v neposlednej rade aj zodpovedajúci dizajn. Žena vezúca sa na horskom bicykli od priateľa, s nepohodlne natiahnutým trupom a so sedlovkou zasunutou na maximum v ráme, taký obrázok je dnes už našťastie minulosťou. Výber je skutočne široký. Podobná situácia je aj s detskými horskými bicyklami. Už nie je výnimkou naraziť na kvalitnejší detský bike s prijateľnou hmotnosťou. Viacmenej situácia je a aj naďalej asi bude taká, že rodičom sa nechce míňať vysoké sumy za bicykel pre dieťa. S vyššou hmotnosťou lacného detského bicykla je preto nutné počítať.

 

Cestný a fitness bicykel

Cestný bicykel je väčšinou rýchly, ľahký, elegantný, chýba mu ale univerzálnosť. Doporučujeme si ho kúpiť iba za predpokladu, že budete jazdiť len po kvalitnom asfalte a pokiaľ ste si stopercentne istí, že akýkoľvek terén budete ochotní oželieť. Pokiaľ áno, cestný bicykel vás uspokojí svojou ochotou zrýchľovať a rovnako rýchlo najazdenými kilometrami. Rýchlosť cestného bicykla je oproti bicyklu horskému s hrubými plášťami logicky nezrovnateľná. Cestný bicykel ale nie je zďaleka určený len pre pretekárov. V poslednej dobe získávajú stále väčšiu obľúbenosť bicykle fitness. Jedná sa o rýchle cestné bicykle s úzkymi plášťami, ale s rovnými riadítkami a väčšinou s trojprevodníkom. Ich hmotnosť aj rýchlosť je porovnateľná s klasickými cestnými bicyklami, ponúkajú ale pohodlnejší posed, podobný MTB. V súčasnosti už aj lacnejší cestný bicykel ponúkne kvalitný ľahký rám a väčšinou aj karbónovú prednú vidlicu či kombinované brzdové páčky s radením.

Crossový bicykel

Crossové bicykle sú veľmi univerzálne, jedná sa o akési skríženie horského a cestného bicykla. Rám svojou geometriou pripomína MTB, sú ale použité užšie plášte s menej hrubým vzorom. Crossový bicykel je preto vhodný na cestu aj do menej náročného terénu, teda na poľné a lesné cesty a podobne. Z tohoto dôvodu je často vyhľadávaný cykloturistami, ktorí nepotrebujú jazdiť v drsnom teréne a pohybujú sa prevažne po menej kvalitných asfaltových cestách či v ľahko zjazdnom teréne. Od krosov nie je ďaleko k trekkingom. Tie ponúkajú naviac už v základnej výbave blatníky, osvetlenie, často aj nosič alebo stojan. Táto kategória turistických bicyklov je konštruovaná predovšetkým na cestu a má mnoho spoločného s crossovými bicyklami.

Kvalita sa vyplatí

Bolo by chybou sa domnievať, že drahší bicykel rovná sa menej údržby. Naopak! Drahý bicykel je často ľahký, konštruovaný na pretekárske použitie. Úbytok materiálu zabezpečí jazdcovi lepšiu akceleráciu a výbornú ovládateľnosť, zároveň ale v mnohých prípadoch aj väčšiu náchylnosť na poškodenie. Kvalitnejší bicykel často znamená zložitejšie technológie ako napríklad hydraulické brzdy, olejom tlmené odpružené vidlice a podobne. Takýto bicykel síce umožňuje lepší výkon, so servisom je ale nutné počítať. Pokiaľ si môžete dovoliť dať za bicykel štyridsať, šesťdesiat, deväťdesiat tisíc, neváhajte a urobte tak. Rozhodne kvalitatívny posun medzi jednotlivými triedami bicyklov spoznáte. A pokiaľ si hovoríte, že na vaše občasné jazdenie stačí bicykel za pár eur, ste na omyle. Práve v prípade, že nejazdíte často, tak by ste si mali aspoň tú občasnú jazdu vychutnať na funkčnom kvalitnom bicykli, s ktorého hmotnosťou nebude váš netrénovaný organizmus príliš bojovať.

 

OWU1YzM